Poštovní server - vlastní, nebo hostovaný?
Článek se seznamu: [ Obecné návody ] |
Mnoho firem řeší otázku, zda je lepší mít poštovní server hostovaný, nebo vlastní - zejména ve vztahu k ceně a možnostem.
Popišme tedy hlavní výhody a nevýhody obou řešení:
- Hostovaný poštovní server
- Výhody
- Maily máte dostupné kdykoli, z jakéhokoli počítače
- Poštovní server jede a poštu přijímá neustále
- Síťové útoky na otevřené porty řeší poskytovatel hostingu
- Nevýhody
- posílání mailů uvnitř firmy "cestuje" přes venkovní server = pomalé
- když je výpadek internetu, nepošlete si mail ani z jedné kanceláře do druhé.
- většinou nevhodné s použítím IMAP (pokud je vůbec IMAP povolen)
- omezená kapacita
- nemáte jistotu (a kontrolu) záloh
- problematická případná obnova záloh, obzvlášť dílčích
- omezené možnosti systémových nastavení
- Vlastní poštovní server
- Výhody
- Všechny e-maily máte archivované u sebe
- Nejste závislí na aktuální funkčnosti internetu
- Neomezená kapacita
- Technologicky můžete používat vše, co server poskytuje
- Nevýhody
- Vaše internetová linka musí mít pevnou IP adresu (mnohdy příplatková služba)
- V době nedostupnosti serveru nepřijímáte maily (výpadek internetu, zálohy, aktualizace, restart, výpadek proudu,...)
- Musíte mít otevřené porty pro příjem mailu = síťové útoky Vám mohou zahltit linku
Protože každá volba má své výhody nevýhody, doporučujeme kombinaci obou:
- Hostingový server (stačí minimum, cca 100Kč/měs) zajistí trvalou dostupnost poštovního serveru pro příjem pošty.
- Váš vlastní server na linuxu (licenčně zdarma) si stahuje poštu z hostingového.
- Téměř ideální řešení - jsou kombinovány výhody a eliminovány nevýhody
- Jako "nevýhodné" lze vidět jen řešení přístupu zvenčí do Vaší firmy:
- buď se uživatelé musí připojovat přes zabezpečený VPN tunel, nebo...
- ...je nutné otevřít světu porty pro práci s poštou, nebo se spokojit s webovým rozhraním.
Pravděpodobnost útoků je menší, neboť Vaše "venkovní" IP není nikde oficiálně zapsaná, takže Vás objeví jen hacker scanující větší rozsah IP adres. Takže ne že by toto nebezpečí nebylo, ale je výrazně menší, než když máte svou IP uvednu přímo na své doméně mezi MX záznamy....
S "boomem" chytrých telefonů, tabletů a levného mobilního připojení se rozšiřuje vnímámí jak pošty, tak její dostupnosti. Potřeba synchronizací nejen pošty, ale i kalendářů, kontaktů, úkolů, schůzek, online propojení pracovníků v terénu atp. tak přestávají být doménou jen velkých koroprací a začínají to řešit, i z konkurenčních důvodů, menší firmy. Z tohoto pohledu je pak nejvhodnější vlastní server s nasazením Microsoft Exchange nebo Kerio MailServer - sice s nutností důrazněji řešit bezpečnost, zajistit pevnou IP, bezvýpadkovost serveru (= nákladnější hardware) a zalicencovat komerční poštovní server, ale jde o investici řešící provzní potřeby. Druhou variantou je přesun firemní pošty např. na Google Apps, t.j. hostovaný mailserver, využívají především zákaznící do 5 počítačů a současně s "krátkou expirací významnosti mailu" (za týden je jim jedno, když o mail přijdou). Podrobně jsme varianty nasazení chytrých telefonů vůči poštovním serverům popsali v článku "Pošta v telefonu (chytré telefony - iPhone, Samsung Galaxy,..)".
Rozhodnutí o volbě je vždy na zákazníkovi. Volba řešení vždy záleží primárně na způsobu užití a případně, co je zákazník ochoten investovat buď do vyšší funkčnosti, nebo vyššího komfortu, připadně obojího. Mnoho zákazníků tyto volby pochopí v celé šíři na příkladu dopravy: Pokud mám potřebu se relativně rychle přemisťovat, pak záleží jednak na "komfortu" - stačí mi kolo (i když prší?), nebo se chci vozit v autě?. Záleží však i na vzdálenosti - pokud budu potřebovat jezdit trasu Brno-Praha, kolo asi nebude ten pravý prostředek k efektivní přepravě... Ale stejně jako nekoupíte auto za cenu kola, nepořítíte zdarma totéž, co nabízí např. Exchange nebo Kerio. Volba, co skutečně potřebujete a co pouze chcete, ta je pouze na zákazníkovi...
Copyright © Martin Pokorný 2016 - All Rights Reserved