Martin Pokorný - CRONAX

   ...přenechejte starosti profesionálům...
  • Kdo jsem
  • IT služby
  • Kontakty
  • Podpora
  • eNax
    Podpora
  • Vzdálený servis
  • Jednorázový servis
  • Obecné návody
  • Postupy
Podpora
  • Vzdálený servis
  • Jednorázový servis
  • Obecné návody
  • Postupy
Článek se seznamu: [ Obecné návody ]

Domény, registrátoři, hostingy - část 2

Tento článek je pokračováním článku s vysvětelním pojmů kolem domén. Tentokráte se na problematiku podíváme z praktičtější stránky - jaký mají jednotlivé "pojmy" reálný dopad, co je nutné (a komu) platit.

Nejčastější modely jsou tyto:
  1. Hlavní web a mail na jednom hostingu
        obvykle od počátku u stejné firmy, která dělá registrátora.
  2. Hlavní web a mail na jednom hostingu, druhý web na jiném hostingu
        obvykle jde o e-shop, nebo něco podobného, kde výrobce požaduje jejich hosting
  3. Modifikace obou předchzích je, když je mail na jiném hostingu.
        obvykle k tomu vede nedostatečná kapacita mailové schránky, a/nebo potřeba trochu vyšších funkcí
A teď - co se komu platí:
  1. Registrátorovi platíte ročně za doménu - obvykle 200-500 dle koncovky domény (cz, eu, com,...)
  2. Poskytovateli hostingu (což může být i firma shodná s registrátorem) platíte za služby, které na doméně "běží"
  3. Pokud máte více hostingů, ať už z jakéhokoli důvodu, pak platíte všem poskytovatelům.
Často přirovnávám doménu k telefonímu číslu  a hosting k tarifu, který na čísle máte sjednán - když máte více čísel, na každém můžete mít jiné služby. Jediné, co v tomto přirovnání "kulhá" je, že za tel.číslo jako takové nic neplatíte (za doménu ano) a že tel.číslo musíte mít u stejné firmy (což u hostingu a registrátora neplatí). Avšak pro představu základní vazby mezi doménou (tel.číslem) a hostingem (tafirem) je to přirovnání dost názorné, proto ho budu i v dalším textu používat.

Hosting obvykle zahrnuje dohromady a neoddělitelně web, databázi a mail. Nemusíte používat vše, ale oddělit to nejde - podobně, jako u telefonů neoddělíte např. MMS a volání do zahraničí, přestože to nevyužijete. Nemusí se Vám to líbit, ale nic s tím neuděláte. Vyjímku tvoří speciální mailové hostingy a jsou určeny pro zákazníky s vyššími nároky na mail, než poskytuje běžný hosting. Abych byl přesný, hostingem mohou být i různé další služby - vzdálená plocha, Microsoft SQL,... prostě všechno možné, co fyzicky neběží u Vás, ale u někoho jiného. To je však úplně jiná kapitola...

Jaké a kolik hostingů potřebujete = platíte, to je individuální a závisí na potřebách/představách zákazníka. Stejně jako u zmíněných tel.čísel nejde říct, jaký tarif kdo potřebuje a jaké služby navíc chce mí zapnuté (např. službu s lepší cenou pro volání na Slovensko), nejde říct, ani jaký hosting potřebujete, ani u které firmy je to nejlepší.

Pro vizuální představu vazeb je zde jednoduchý nákres. Zobrazuje model, kdy je u firmy registrátora současně sjednán i hosting pro hlavní web, u druhé firmy je sjednán druhý hosting pro e-shop (vynucené provozovatelem). Mail není ani na jednom z hostingů, ale je sjednán u třetí firmy. Tečkovaným ohraničením je naznačeno, že "Poskytovatel hostingu 1" může být stejná firma, jako je registrátor, ale horizontální tečkování naznačuje, že správa DNS a hostingové služby jsou dvě rozdílné věci.

U registrátora domény nemusíte mít sjednán žádný hosting !

 
U fakturace je potřeba si hlídat, abyste (už) neplatili něco, co (už) nepotřebujete / nevyužíváte a příp. zavčas služby vypovědět.
Často se totiž stává, že na počátku je u registrátora sjednán základní hosting (bývá někde kolem 1200Kč/rok), časem přestane z nějakého důvodu dostačovat = zřídí se jinde nový hosting a na vypovězení starého se zapomene. A protože jde o stejnou firmu, která fakturuje i doménu, velmi často ve stejném termínu, či dokonce na jedné faktuře, automaticky zůstanete platít něco, co už nevyužíváte.

Abyste se vyhnuli placení už nepoužívaného, je potřeba, aby jen jedna osoba/firma má na starost Vaše DNS záznamy - a tím přehled o používaných hostingových službách. Je nutná oboustranná komunikace i při plánování změn. Vyřadit z toho admina a pak jen oznámit "potřebujeme nastavit do DNS to a to" je nedostečné => je změna trvalá nebo dočasná (do kdy) ? Jde o rozšíření webových služeb, nebo změna poskytovatele hostingu...?  Když si první polovinu věcí uděláte sami, admin provede požadovaný DNS úkon a nebude pátrat po důvodech. Pak si i ukončení /vypovězení musíte pohlídat sami.

Když si s adminem promluvíte o důvodech změny DNS, upozorní Vás (v případě potřeby) co vypovědět a kdy, protože to už nebudete potřebovat. A věrte, že to každý admin udělá 1000x raději a zdarma, než za několik měsíců řešit, co kde je a proč - pokud tedy bude vůbec ochotný za někoho jiného pátrat a riskovat, že z nedostatku informací doporučí zrušit něco "na pozadí" používaného. V DNS totiž nemusí být zapsano vše - stačí, když nějaká aplikace používá přímé IP adresy pro napojení na databázovou část hostingu. Pokud o tom admin neví, odnikud to nevyčte.





 

Copyright © Martin Pokorný 2016 - All Rights Reserved