Martin Pokorný - CRONAX

   ...přenechejte starosti profesionálům...
  • Kdo jsem
  • IT služby
  • Kontakty
  • Podpora
  • eNax
    Podpora
  • Vzdálený servis
  • Jednorázový servis
  • Obecné návody
  • Postupy
Podpora
  • Vzdálený servis
  • Jednorázový servis
  • Obecné návody
  • Postupy
Článek se seznamu: [ Obecné návody ]

Office365 + Thunderbird & Outlook

Microsoft v průběhu října 2022 začal rušit dosavadní způsob přihlašování k poště, největší dopad to má na tzv. IMAP.
Dosavadní kombinace jméno/heslo bylo nahrazeno tzv. "moderním přihlašováním", což je technicky pomocí tokenů prostřednictvím OAuth2.

Thunderbird umí Microsoftí implementaci OAuth2 dobře od verze 91. Pokud máte starší Thunderbird, je potřeba aktualizovat.
POZOR! Pokud používáte i synchronizaci kontaktů a kalendáře (doplněk TbSync), pak si stáhněte právě verzi 91.9.1 (win32 / win64), příp. si ověřte, pro kterou verzi je (už) TbSync vydán.
V nastavení účtu / nastavení serveru vyberte způsob autentizace OAuth2 a zkuste přistoupit do některé složky. To vyvolá přihlašovací okno Microsoftu, tam zadejte své údaje a po povolení Thunderbirdu by mělo být vše hotovo.

S Outlookem je to trochu složitější.
  • Přístup na IMAP protokolem OAuth2 Outlook nepodporuje a podporovat nebude (potvrzeno od Microsoftu)
  • Příhlášení protokolem pro Exchange také prošlo v důsledku implemtace OAuth2 změnami:
    • Outlook 2019 a novější je OK - vše je od počátku kompatibilní s OAuth2
    • Outlook 2016 - je potřeba postahovat všechny aktualizace a provést jednu úpravu registrů (ke stažení zde).
    • Outlook 2013 - je potřeba postahovat všechny aktualizace a provést tři úpravy registrů (ke stažení zde).
    • Outlook 2010 a starší - pro Office365 je již nepoužitelný
    • Změnu provedete jednoduše poklepáním na soubor typu REG ve staženém ZIPu.
      Je potřeba to provést při zavřeném Outlooku a po instalaci všech dostupných aktualizacích Office.

      Restart po změně registrů by neměl být potřeba, ale je jistější. Pokud změna, ani po restartu, nezafunguje, pak
      • pro Office2016 zkuste natáhnout změnu pro Office2013. Pokud to nepůjde ani pak, ani po restartu, mělo by zabrat toto:
        • Otevřete "Ovládací panely" (nejlépe přes lupu) a tam nastavení pošty
        • Přidejte nový profil a do něj svůj email, vše by mělo projít
        • Nastavte si preferované spouštění toho nového profilu
        • Až budete mít vše staženo, stejnou cestou můžete smazat ten starý profil.
        Každopádně, Office2016 by se mělo podařit rozchodit, na zásadní problém jsem u něj nenarazil, ale u cca 25% jsem musel nadefinovat nový profil. Připomínám nutnost všech aktualizací Office, podpora OAuth2 do Outlooku 2013/2016 přichází až s aktualizacemi!

      • pro Office2013 je to pak asi konečná... Uvedená změna registrů je jediná zveřejněná a reálně zafunguje u 70% stanic
U Office2013 jsem narazil i na problém po reinstalaci - neprojde vynucená kontrola jména a v důsledku toho se účet ani nepřidá. Pro Office365 se už delší dobu musí Outlook2013 přenastavit na protokol Exchange přes HTTPS a měnit způsob přihlašování. Teprve pak procházela nutná "kontrola jména" - jenže s OAuth2 tento krok neprochází. Tam, kde už byl účet přidán, stačila ve většině případů zmíněná úprava registrů. Pro přidání nového účtu do Outlooku 2013 to však, zdá se, nestačí. Zatím nemám ověřeno, zda jde o jednorázový problém, nebo je to plošný stav, ale řešení zatím není.

Každopádně - Office2013 se jeví, ve spojení s Office365, za horizontem bezproblémové funčnosti. Řešení jsou:
  1. Pořídit nový Office
  2. Používat místo Outlooku poštovní program integrovaný do Windows
  3. Používat webové rozhraní pošty (přihlášení přes https://login.microsoftonline.com)
 

Copyright © Martin Pokorný 2016 - All Rights Reserved