Budoucnost IT
Neděle, 26 Květen 2013 15:47

Hodně lidí se mě ptá, kam se IT posune za 5 let, do čeho má smysl investovat a do čeho nikoli.

Je to jak věštit z křišťálové koule... zní úvod mé odpovědi. Přesto se vždy snažím poněkud rozvinout ve směru, který tazatele zajímá.

Obecná predikce vývoje IT není dost dobře možná. Každá firma je jiná, má jiné představy o svém vývoji, jiné požadavky na provoz. Jak neexistuje žádná šablona vhodná pro každého, tak neexistuje ani obecná predikce vývoje, která by každého uspokojila, resp. mu odpověděla na otázky dle jeho potřeb.

Přesto se pokusím o nějaký souhrn.

Kam se bude ubírat vývoj IT ?

Je nesporné, že mottem budoucnosti jsou dva termíny: mobilita a univerzálnost.

1) Datové přenosy

Mobilní operátoři se snaží zrychlovat data - technologie LTE umožní až 75 GBit/s  Možnost videa přes mobilního operátora vyvolá další expanzi chytrých telefonů a tabletů, což sekundárně vyústí v potřebu je využít i jinak - pro práci. Osobně předpokládám, že tento boom už nebude tak velký jako po slevnění 3G v mobilu, protože operátoři primárně pokryjí velká města.

Nemyslím si však, že by rychlý mobilní internet udělal nějakou výraznější plošnou díru do jeho užití. Slabé pokrytí rychlým mobilním internetem je totiž deficitem mobilních operátorů, který nehodlají srovnat. Obchodně zajímavější je marketingová honba za rychlostí LTE místo pořádného pokrytí 3G.  Mobilní operátoři tak pokrytím pouze velkých měst rychlým mobilním internetem vyšlapou cestu firmám pokrývajícím obce Wifi signálem. Tipnul bych si nárust pokrytí wifi signálem i velmi malých obcí (horizont 3-5 let)

 

2) Mobilní zařízení - telefony, tablety, notebooky

Už nyní je široká nabídka notebooků levnějších než mobilní telefon. Trochu paradox, kdy si nikdo neklade otázku, jaká může být kvalita takového notebooku (v horizontu 4 let užívání), nebo nakolik je předražený mobilní telefon....  Jde o psychologické porovnání "přenosného POČÍTAČE" a "jenom TELEFONU" - nehledě na to, že telefon je dražší, očekává se od počítače víc.

Předpokládám, že se ještě více otevřou pomyslné nůžky mezi nižším cenovým segmentem (spotřební zboží, po záruční době konečná...) a profesionálním zařízením

Aby mohly notebooky konkurovat tabletům, budou ve stejné cenové kategorii lehké a tenké notebooky s výdrží 5-6hod na baterii. Něco jako 9-11" netbooky, které vymřely s nástupem tabletů. A pokud nepříjdou takové notebooky, příjdou výrobci tabletů s rozšířením o klasické periferie - klávesnice, myš, monitor. Půjde o to, kdo bude v tomto segmentu rychlejší.... Tahounem bude mobilita.

 

3) Kanceláře

Hlavním směrem bude opět mobilita, univerzálnost a RYCHLOST. Aby se zaměstnanci dostali na mail odkudkoli, aby na notebooku viděli mail odeslaný z mobilu, zabezpečená dostupnost firemních dokumentů atd, atd.

Tento trend už pár let postupuje, ale bude se zrychlovat a od firem budou vyšší nároky (protože to dělá jejich konkurence...). Zvyšuje to efektivitu práce všech zaměstnanců, zejména pak lidí v terénu. Pozitivní dopady bývají plošně do řízení celé firmy.

 

4) Tisková řešení

V tomto segmentu nevidím nic, co by se v budoucnu nějak výrazně měnilo. Trh je již stabilně rozdělen na inkoustový a laserový (+ LED) tisk. Firmy nabízející personifikovaná tisková řešení jsou etablovaná, s ucelenou nabídkou. Třeba někdo překvapí....

 

5) Elektronizace dokumentů

Nemyslím si, že by v dohledné době došlo k plné elektronizaci dokumentů. To bude trvat ještě dlouho a bude to postupný vývoj, protože to váže nejen na rozhodnutí jedinců, ale všech. Např. až účetní firmy nebudou požadovat doklady v papírové podobě, nebude nutné tisknout elektronicky došlé faktury :-)

V současné době je míra elektronizace úměrná míře náhrady klasické pošty za e-mail.

S postupným rozšiřováním mobility, t.j. dostupnosti firemních dat odkudkoli a kdykoli, bude stoupat potřeba elektronizace (resp. jejich strukturovaná archivace) i ostatních dokumentů - např. oskenované smlouvy, atp. Půjde to však velmi pomalu. Pro příklad: 3-4 roky trvalo, než si firmy zvykly posílat vydané faktury e-mailem. A to k tomu nepotřebovaly žádné investice, co neumí ekonomický sw, může nahradit obyčejný poštovní klient. Co pak teprve elektronický archiv dokumentů, kde bude potřeba specializovaný software? A vězte, že k tomu potřeba je - dokladem tohoto tvrzení je, že si přece každý může oskenovat doklady a uložit je na síťový disk...neděje se tak proto, že bez indexování, vyhledávní, kategorizace atp. je v adresářích za chvíli zmatek, ve kterém se nikdo nevyzná.

 

6) Servery a zařízení pro zajištění potřeb firem

Tato otázka bude závislá na cenové politce poskytovatelů cloudových služeb. V současné době je aktuální nabídka atraktivní pro relativně malou skupinu zákazníků, pro ostatní je dost zajímavějších variant.

Postupná evoluce jak obsahu nabídky cloudových služeb, tak jejich ceny, bude postupně určovat váhu, kdy je lepší si službu pronajmout a kdy koupit vlastní.

Předpokládám, že ještě tak 3-5 let bude pro firmy kolem 10 uživatelů výhodnější buď pronájem virtuálního serveru, nebo zainvestování do svého. Pro firmy do cca 20 uživatelů, bude ještě minimálně 5 let výhodnější mít vlastní servery v "klasické" architektuře.

Technologie Exchange, příp. Kerio, na vlastních serverech, bude ještě nějakou dobu dominovat.

Většina firem se tak bude muset vyrovnat "jen" s nárustem objemu dat, zálohováním a rychlostí obnovy. Ti, kdo nemigrovaly do virtuálního prostředí, tak v brzké době učiní. Centralizace práce uživatelů, jednotnost prac.prostředí, práv, dostupnost a ochrana dat - to vše vyvolá přechod na terminálové služby.

Podle mého soudu je přechod na virtualizaci, a příp. i terminálové služby, mezistupem ke cloudovému řešení. Je to pro uživatele menší změna (a tím zásah do provozu), navíc realizovatelná v dílčích krocích.

 

Závěrem:

Doporučuji se v následujících min. 5 letech orientovat na virtualizaci vlastního provozu, využívání terminálových služeb, postupně měnit telefony za "chytré", nasazovat na nich poštu. Postupně si zvykat scanovat dokumenty a organizovat je zatím ve složkách na serveru (oddělit přístupovými právy).

Nejzásadnější je mít stabilní systém zálohovaný tak, aby bylo možné obnovit plný provoz max. do 24 hod na novém "železe".

Běžné konzervativní metody záloh dat již při dnešních rychlostech práce přímo ohrožují existenci firmy, neb průměrně na týden paralyzují její chod !